onsdag 6. april 2011

Sko-bordkort til gutt og jente

Disse skoene er ofte brukt til barnedåp, men de kan nok brukes til det fantasien tillater :) 
Jeg tenkte jeg kunne fortelle hvordan jeg liker å lage disse skoene. Resultatet blir kjempebra, 
skoene blir litt harde og stive, og tåler en god del.. så de blir ikke ødelagt bare man ser på dem. 


Slik gjør du:
1. Overfør malen til det arket du vil ha på utsiden av skoen. (Jeg liker best å skrive de ut fra printeren, 
og lager navnene i photoshop) Klipp NØYE rundt nederste del slik som på dette bildet.

 2. Lim det arket du vil ha INNI skoen, på baksiden av det første du klippet til. Finsiden skal være motsatt vei som det første. Det er viktig å bruke en god limstift som ikke får papir til å bule eller boble.. og smør 
limet tett i tett over hele flaten. Hvis du slurver her, blir det "bobler", og det ser ikke bra ut! Klipp nøye 
rundt oversiden av skoen, og la det være ca 1 cm kant rundt nederst, der du finklippet tidligere.

3. Når du er sikker på at limet er helt tørt, kan du stikke hull der lissene skal være. 
(På jenteskoen slipper du dette) Klipp tagger slik som på bildet. Og ta en liten kant med glitterlim 
om du ønsker, på kantene som ikke grenser til det blåe på bildet. Dette valgte jeg å gjøre for å 
skjule litt den sammenlimingen av arkene. 

 4. Tre skoen med nål og bånd :)

5. Klipp ut sålen, og bruk dobbeltsidig tape på undersiden. Det er 
bilde av den tapen jeg har brukt litt lenger ned (den røde)  

 6. Fest skoen til sålen. Taggene festes i den dobbeltsidige tapen, 
på undersiden av sålen (ikke inni skoen) Finn en bit papir som passer under 
skoen, smør den inn med et lag lim (bilde av limen jeg bruker er under her) Sett skoen 
oppå limet, og få den til å bli festet skikkelig før du klipper med saks rundt bunnen av 
skoen (jeg klipper mens limet er vått, og finjusterer kantene før det tørker)
Bruk det våte limet til å feste siden av skoen nå til slutt.

 7. Her er limet jeg bruker (i tillegg til limstiften) Limtuben kjøpes på staples 
(binders) Og den røde dobbeltsidige tapen finnes i hobbybutikker.

8. Klipp ut tungen, og lim den på inni skoen. (limet tas på 
rettsiden, og kun på nederste del siden litt blir synlig.)

9. Finpuss glitterkantene og knytt sløyfe :) TADAAA! :)

Jenteskoen. Med dåpsdato i skosålen :) (redigert i 
photoshop, og printet ut rett på pyntepapiret)

Gutteskoen. Innsiden og undersiden i annen farge enn utsiden.

Dåpsdato i sålen på gutteskoen også.

Høyre- og venstrevendt til de som sitter sammen "et par sko" kan jo ikke være samme vei :p
 Jeg har endret litt på original-malen som ligger på nett.. så om noen ønsker min mal som er klar til utskrift, er det bare å si ifra, så sender jeg på mail eller legger ut i bloggen om det er ønskelig. 

Jeg tar også imot oppdrag om noen vil jeg skal lage slike til dåp eller noe. 
Håper disse falt i smak, og at du prøver deg på disse søte små skoene :)

Kkk Anette



34 kommentarer:

  1. Hei! =)
    Du e så flink!
    Kanskje æ må bestille sånne hos dæ til Nikolai's dåp?? Ka du tar i pris pr stk?
    Har ikke satt dåpsdato enda..

    Har lagt mæ til som følger av bloggen din,glede mæ til å se videre:)

    Klem

    SvarSlett
  2. Hei Lone :) Har dårli me internett og tv i minst 1 uka tell i nyhuse, så blir dårli me blogging fram t då MINST :p

    Æ trur æ ska ta 40,- pr sko pluss materiale. Syns d e en snill pris. Tar ca 1 time å lage 1 sko :p Æ lage vældi gjærne, elske å få oppdrag :)

    Glede mæ t å få bra nok nætt t å læse bloggen din åsså!! :D

    SvarSlett
  3. Åå, så fine de var :-) Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg mal til disse hvis du vill dele med meg, hihi :-)

    SvarSlett
  4. Hei Marte :)
    Trodde jeg hadde svart på dette, men ser det ikke er kommet opp :o hvis jeg får mailadr din, så sender jeg malen vettu :)

    SvarSlett
  5. Hei! Er det mulig å få mal til gutteskoen? Må nesten prøve og se om jeg får det til :-) send gjerne til catharina.paepenmoller@gmail.com!

    SvarSlett
  6. Hei - så søte sko! Jeg tar steget ut av komfortsonen og tenkte å prøve å lage de selv :) Kan jeg få malen til gutteskoen? Syns det ble veldig fint med tekst på sålen og annen farge inni og under skoen - limer du bare sammen to ark med forskjellig farge? (gurogulsvik@gmail.com)

    SvarSlett
  7. Hei, disse var kjempefine. Kan du tenke deg å sende malen på gutteskoen til meg ??

    SvarSlett
  8. Veldig fine, ønsker meg malen på jenteskoen hvis det er mulig (rannveig_@hotmail.com)

    SvarSlett
  9. Veldig fine sko, ønsker meg malen på gutteskoen hvis det er mulig (arnhilo@online.no)

    SvarSlett
  10. Å de var kjempefine! Er det mulig å få malen til gutteskoen? (jeanchristin@hotmail.com)

    SvarSlett
  11. Har du lyst å sende malen på gutteskoen til hgtp83@gmail.com

    Tusen takk :)

    SvarSlett
  12. Kjempe søte:-) kunne du sendt guttemalen til bente_me@hotmail.com?

    SvarSlett
  13. Kjempesøte :) mulig å få guttemalen? Henriette__s91@hotmail.com

    SvarSlett
  14. Hei:) knall fine sko!!! Kunne jeg fått malen av gutteskoene på mail : :) carolineguttormsen66@gmail.com

    SvarSlett
  15. kunne jeg også fått malen til gutteskoene? hvor har du kjøpt papiret som du har brukt? (mayasjakobsen@gmail.com)

    SvarSlett
  16. Veldig fine sko, Har du lyst å sende malen på gutteskoen til raschmidt1508@gmail.com

    SvarSlett
  17. Hei! Kan du sende malen til gutteskoen?:)

    rebecca-gundersen@hotmail.com

    SvarSlett
  18. Hei. Kan du sende meg malen på gutteskoene ?

    tinaholum@gmail.com

    SvarSlett
  19. Hei sann:) Kan du sende meg malen til gutteskoene?
    tina_ronsberg@hotmail.com

    SvarSlett
  20. Hei. Så fine sko. Er der mulig å få tilsendt malen til både jente- og gutteskoene? Jeg må prøve meg litt frem og se hvilke jeg klarer å lage selv. (cfurlund@hotmail.com) På forhånd tusen takk.

    SvarSlett
  21. Hei!
    Super flink er du!
    Vil gjerne ha mal på gutteskoen om du vil sende det på Mail til meg?:)
    Terese_3cp@hotmail.com :)
    På forhånd takk:D

    SvarSlett
  22. Nydelige sko:-) er det mulig og få malen til både jente og guttesko :-) mail adr : gerdsussi@live.no

    SvarSlett
  23. Så fine! Kunne eg ha fått malen på begge skoene? :)
    Mail adresse: sandra_marie_90@hotmail.com

    SvarSlett
  24. Disse var NYDELIGE! Kunne jeg fått mal på disse? :)

    Mail adresse: Elin.Brumo@gmail.com

    SvarSlett
  25. Hei, disse var nydelige. Kunne du sendt meg malen på guttesko? :-)
    mailadr.: seglem@lyse.net

    SvarSlett
  26. Hei,aldeles nydelige !!Jeg vil gjerne ha malen tilsendt på Mail.Snart dåp😊
    Mailadresse :hoff.kristin@gmail.com

    SvarSlett
  27. Hei kunne du sendt meg malen på guttesko på maria@trendtrappen.no. nydelige de er

    SvarSlett
  28. Hei kunne du sendt meg malen på guttesko på maria@trendtrappen.no. nydelige de er

    SvarSlett
  29. Hei kunne du sendt meg malen på guttesko på maria@trendtrappen.no. nydelige de er

    SvarSlett
  30. Hei. Kunne jeg ha fått mal av begge skoene til både gutt og jente?
    lillnita@online.no

    SvarSlett
  31. Hei. Kunne du sendt meg mal av gutteskoen? Hvor har du kjøpt den pappen du bruker? Mvh Tone. (Downie_88@hotmail.com)

    SvarSlett
  32. Hei kunne du sendt meg mal på guttesko og jentesko? Veldig fine. Mvh Helen Christin.
    tuppelen@gmail.com

    SvarSlett
  33. Hei!
    Kunne veldig gjerne tenkt meg malen på guttesko da disse var kjempefine=) Mvh Trine
    tri.ronning@gmail.com

    SvarSlett
  34. Hei 😊
    Kunne veldig gjerne tenkt meg malen på gutteskoen, viss du fortsatt har mulighet til det? (Så innlegget var litt gammelt) 🙂 malinf92@gmail.com

    SvarSlett